‘ 手と明り、スケッチ - No.1 / Hand and Light, Sketch - No.1 ’
■ 作品制作の経緯は木版画小品を数枚継続して作成を予定していたので、原画から木版複写を念頭に置いてイメージ構成をした。技量的に複雑な絵柄を版画として復元するのは困難だったので絵柄を簡略化するよう心掛けた。テーマ的には作品作成時に関心のあった制約下の人権、自由を象徴するようなモチーフを図案化した。
■ I had a plan to keep creating a several small pieces of different wood-block prints, and this original drawings were designed simplify for woodboard transfer. Because my skill at the time was difficult for too complicated wood-curving. I expressed my interest at the time to the subject of this work that is symbolized liberty and the human rights under the limitation.
‘ 手と明り、スケッチ - No.2 / Hand and Light, Sketch - No.2 ’
■ スケッチ当初、明り(火) の部分を複雑な絵柄にすることを模索していたが木版への再現は困難と判断してシンプルな形体のみにした。原画ではラインと火の部分を残しGペンのタッチで全てベタ面にした。木版では線画と火の部分をメインに彫ることになる。
■ At the begging of sketching I was exploring to make complicated image of the light on a hand, but I decided to simplified it, because I saw difficulty to transfer the complicated image on a wooden board. And I filled almost whole part of the work by drawing pen texture except white lines and fire parts. Thus wood carving work is only the lines and fire image.